VHF købsguide 2022

Senest opdateret 30. juli 2022

Produkterne der linkes til kan være affiliate links, og skal derfor betragtes som annoncer. Det betyder, at hvis du køber via et af af disse links, så modtager jeg en mindre kommission, som indgår i driften af denne side. Din pris forbliver uændret.

En VHF radio er en helt central del af sikkerhedsudstyret på din båd, uanset om du sejler kystnært eller offshore. I denne artikel gennemgåes alle de faktorer, du skal tage i betragtning når du skal ud og investere i en ny VHF Radio.

Hvilken VHF Radio skal jeg købe?

Hvilken VHF radio du skal købe, afhænger af flere faktorer. Hvor stor er din båd? Skal VHF radioen indgå i et netværk med dine øvrige instrumenter? Og skal den understøtte AIS?

Til de fleste mindre både er det helt fint med en af de mindre modeller, men har du en stor motorbåd med flybridge har du brug for både at have en mikrofon og højtaler indenfor og på flybridgen. Længere nede i artiklen gennemgår jeg de enkelte funktioner i detaljer. Her følger de mest anbefalelsesværdige VHF radioer på markedet i 2022, som jeg ser det. Desværre ser det ud til at også udvalget af VHF radioer er ramt af supply chain vanskeligheder, derfor er udvalget af radioer der rent faktisk kan leveres noget mindre end under normale omstændigheder

Annonce
AIS modtager

Raymarine Ray73

Raymarine Ray73 VHF radio med AIS modtager

Fordele

  • AIS modtager
  • Indbygget GPS
  • NMEA 2000
  • Hurtig levering

Ulemper

  • Ingen AIS sender


Vil du kunne se kommerciel trafik og andre fritidssejlere med AIS sender på din radio og/eller din kortplotter er Raymarin Ray73 et godt valg. Den understøtter NMEA 2000, så den er super nem at koble på dit netværk i båden, så AIS dataene overføres til din kortplotter eller andre enheder der kan modtage dem.
Det er også muligt at tilslutte både et eksternt håndsæt og en ekstern højttaler/megafon så den kan bruges som tågehorn eller til at råbe andre både an med.

Annonce
Meget Prisvenlig
Lowrance Link-6S VHF radio med indbygget GPS

Fordele

  • Meget prisvenlig
  • Indbygget GPS
  • Hurtig levering

Ulemper

  • Kun NMEA 1083
  • Ingen AIS


Lowrance Link-6S er et rigtigt godt køb til en mindre båd, hvor du har et simpelt behov. Det vil sige en radio, monteret og tilgængelig et sted, f.eks. i styrepulten, eller om læ i en mindre sejlbåd. Den har fordelen af at have indbygget GPS, så du nemt kan bruge Distress funktionen til at kommunikere din position i nødstilfælde.

Annonce
Super køb med NMEA

Himunication  390C

Himunication 390C VHF radio med GPS og NMEA 2000

Fordele

  • Indbygget GPS
  • NMEA 2000
  • Hurtig levering
  • Virkeligt god pris

Ulemper

  • Ingen AIS

Kan du leve med at der ikke står et af de kendte brands som producent på din VHF radio, så er her et virkelig godt køb til dig der vil have NMEA 2000 men ikke har brug for indbygget AIS.

Annonce
NMEA 2000

Raymarine Ray53

Raymarine Ray53 VHF radio med GPS og NMEA 2000

Fordele

  • Indbygget GPS
  • NMEA 2000
  • Hurtig levering

Ulemper

  • Ingen AIS


Har du et NMEA 2000 netværk i din båd, som du skal have din radio tilsluttet til er Ray53 fra Raymarine et oplagt valgt til en rimelig pris. Her får du ikke AIS, men har du en individuel AIS transponder på dit netværk er denne radio et endnu mere oplagt valg. Hvis ikke så overvej at bruge lidt flere penge på at få en radio med AIS også.

Er det ikke nok med en mobiltelefon?

Jeg behøver ikke en VHF radio, jeg sejler jo kun kystnært og tager bare mobilen med.

Jo du gør!, en mobil telefon kan ikke erstatte en VHF radio, heller ikke selvom den er vandtæt, og/eller du har den i et vandtæt etui.

Lad mig give et par eksempler på hvorfor:

  • Selvom de nyeste iPhones er bemærkelsesværdigt vandtætte og kan overleve flere måneder i tivolisøen, så er de ikke til meget hjælp hvis du er drivvåd. Har du f.eks. nogensinde prøvet at betjene din telefon med plask våde fingre. (Og det er ofte et frygteligt vejr når man kommer i havsnød). Det er praktisk talt umuligt, så er det altså nemmere at trykke på en knap. Men knapper er ikke så moderne på telefoner mere.
  • Du kan ikke kommunikere direkte med dine redningsmænd/kvinder. De både og evt. den helikopter der på vej til dig har ikke dit nummer. Selv hvis de havde ville de ikke kunne ringe dig op, medmindre du afslutter dit opkald med 112 / Redningstjenesten. Kommunikerer du derimod på kanal 16 så vil alle skibe og lystfartøjer i nærheden kunne følge med, da de alle lytter på kanal 16.
  • Du kommer direkte i kontakt med de rette myndigheder. SOK lytter nemlig ligeledes på Kanal 16 via en række kyststationer. (Ofte betegnet som Lyngby Radio)
  • En håndholdt VHF flyder i vandet. Og mange modeller blinker også kraftigt når de bliver våde. En mobiltelefon kan også bruges til at signalere med lys til f.eks. en helikopter (hvis den er vandtæt). Men taber du den, synker den til bunds, og så er den ikke særlig nyttig længere.
  • Når du selv lytter på kanal 16 er du med til at forbedre sikkerheden til søs for dine medsejlere.
  • Og så selvfølgelig det faktum, at du måske alligevel kommer uden for mobildækning. Selv på turen mellem Djursland og Anholt er der meget sparsom mobildækning når du er halvvejs, er min erfaring.

Håndholdt eller fastmonteret VHF Radio?

Hvad skal man så vælge? En håndholdt eller en fastmonteret VHF-radio? Ideelt set bør du have begge dele. Sejler du blot i en decideret jolle, så nøjes med at købe en håndholdt, men har du en sejlbåd, en styrepultbåd, kabinebåd eller en speedbåd eller måske ligefrem en yacht 🙂 så vil jeg anbefale at investere i både en håndholdt og en fastmonteret VHF Radio. 

Og hvorfor så det? 

Jo ser du, i de fleste tilfælde er en fastmonteret VHF radio klart at foretrække. Det er den primært af to årsager:

  1. Den har en sendestyrke der er fire gange så kraftig som en håndholdt VHF Radio. En håndholdt VHF radio sender typisk med en sendestyrke på 6 watt. Hvorimod en fastmonteret VHF radio kan sende med op til 25 watt. Det betyder noget i forhold til hvor langt radioen kan række. Og du vil gerne have en lang rækkevidde.
  2. Antennen befinder sig typisk højere over vandets overflade end antennen på en håndholdt VHF-radio vil gøre, det har igen noget med rækkevidden at gøre. For at du kan kommunikere med en modtager, skal de to antenner “kunne se hinanden”. Altså der skal kunne trækkes en lige linje i mellem de to, uden at jordens (eller havets) overflade kommer imellem på grund af jordens krumning. Derfor sidder sejlbådes antenner typisk i toppen af masten, og motorbåds antenner er ligeledes ofte placeret på bådens tag eller et andet højt punkt, lidt afhængigt af designet på båden.

Men der er dog også nogle ulemper ved en fastmonteret VHF, som man skal være forberedt på at imødegå:

  • De er afhængige af bådens strømforsyning. Netop derfor forbindes VHF-radioer altid direkte til bådens batterier, udenom sikringstavlen (men dog med en sikring indbygget), således at den stadig kan benyttes selvom tavlen er stået af. Er batterierne under vand eller på anden måde beskadiget hjælper det dog ikke.
  • Hvis masten er knækket (mest relevant for sejlbåde), har du ikke længere en antenne, og så er radioen nytteløs. Læs for eksempel den meget spændende og lærerige beretning om hvordan to unge fyre endte med at befinde sig en i lille sejlbåd uden mast i en storm i Biscayen, og uden mulighed for at kommunikere via radio.

Disse to situationer skal man kunne imødegå, og en håndholdt VHF er en nem og god måde at gardere sig på. Skal du på decideret langfart bør du desuden have et nødbatteri og en nødantenne med til den fastmonterede VHF.

Du SKAL have en VHF-radio med DSC

Kort fortalt gør DSC at du med et enkelt tryk på en knap kan melde at du er i havsnød, og samtidigt sende dine GPS koordinater digitalt til alle modtagere af nødopkaldet. Alle VHF-radioer med DSC kan også modtage nødopkald.

At koordinaterne på din senest kendte position automatisk og enkelt videreformidles til redningstjenesten og andre sejlende er en KÆMPE fordel, der markant forøger jeres overlevelseschancer. Har du ikke DSC, skal du selv forsøge at forklare din position ved enten at læse koordinater op fra en anden GPS enhed, hvilket er muligt, men med risiko for misforståelser hos modtageren pga af dårligt signal. Det er heller ikke sikkert din kortplotter sidder lige ved siden af din VHF radio, hvis din kortplotter for eksempel sidder i en konsol ved rattet, mens din VHF er monteret om læ.

Har du ikke koordinaterne ved hånden skal du forsøge at beskrive din position ved hjælp af pejlemærker på land eller andre beskrivelser, f.eks “Vi befinder os mellem Samsø og Sejerø”. Det er alt sammen let på en sommerdag med let vind, men hvis himmel og hav står i et og vandet fosser ind i båden, et det utrolig meget lettere at radioen med det samme transmitterer din position., og du kan koncentrere dig om at beskrive jeres situation, og kommunikere med redningstjenesten.

Hvordan kender min VHF-radio min position spørger du så? Rigtig godt spørgsmål, der er to muligheder: Enten har den indbygget en GPS-enhed, eller også skal den være forbundet med signalet fra en anden GPS enhed på din båd, typisk en kortplotter. Det kommer vi ind på i de næste to afsnit.

NMEA 1083 og 2000 – Netværket i din båd

NMEA 1083 og 2000 er standarder for kommunikation mellem marine elektroniske enheder, som f.eks. kortplotter, vindmåler, log og lod og selvfølgelig også din VHF-Radio. Næsten alle (fastmonterede) radioer du kan købe i dag, understøtter begge de to standarder. 

NMEA 2000 er den nyeste standard og klart nemmest at arbejde med af de to. Har du i forvejen NMEA 2000 netværk i din båd og en GPS enhed tilkoblet, vil jeg anbefale dig at købe en VHF Radio der understøtter dette, og lade den modtage GPS koordinaterne gennem dette. Har du en ældre kortplotter eller GPS, der kun understøtter NMEA 183, er det simpelthen ikke besværet værd at koble de to sammen, så køb en VHF Radio med Indbygget GPS i stedet. 

VHF Radio med indbygget GPS

Som beskrevet ovenfor forøger det sikkerheden markant, at din radio kender din seneste position og kan sende den ud i en nødsituation. Er du ikke ejer af en båd med NMEA 2000 netværk (Og det er de fleste med ældre både ikke), så vil jeg klart anbefale at købe en Radio med indbygget GPS. Så er du helt fri for at bekymre dig om, om forbindelsen nu er i orden og om overførslen af data virker osv. 

VHF Radio med AIS

Nogle VHF radioer er også begyndt at komme med AIS modtager og sender. AIS (Automatic Identification System, er som du måske ved, det system handelsskibe og andre erhvervsskibe bruger til kontinuerligt at udsende sin position og sit ID. Mange større lystbåde har også AIS transceivere ombord, og det er derfor man kan følge dem på f.eks. Marine Traffic. VHF radioerne, fås både i versioner der kun kan modtage AIS signaler, og i versioner der også kan udsende signalerne.

Har du et NMEA 2000 netværk og en kortplotter der understøtter at modtage AIS informationer, så kan det dog måske give mening, frem for at installere en selvstændig AIS enhed. 

En AIS modtager koster ca 1500 kr, og en transponder fra ca. 4000 kr. Dertil kommer at AIS signalet også udsendes via VHF, og derfor skal du enten have to antenner, eller en splitter boks, som kan adskille signalerne fra og til VHF-radio og AIS modtager. De koster også nemt et par tusind. Og så er det måske nemmere bare at købe en enhed, hvor det hele er bygget ind i. 

Udsendelsen af AIS information sker over en VHF antenne, og derfor er det lidt nemmere hvis radioen selv kan klare at dele antennen mellem de to funktioner. 

Der er mange fordele ved både at kunne modtage og især også at udsende sin position via AIS, men jeg mener ikke det er must have på mindre lystfartøjer, og det kan aldrig erstatte det at holde udkig. Men sejler du tit i trafikeret farvand, f.eks. omkring T-ruten i kattegat, så er det guld værd at have en radio med både AIS sender og modtager. Så er du sikker på at de store skibe kan se dig på deres instrumenter.

Hvad sejler du selv med?

Som det fremgår, så kan man, som med næsten alt andet indenfor bådverdenen, hurtigt få lov at betale en hel masse penge for at få lavet et VHF setup i sin båd. Men for langt de fleste af os, jeg selv inklusive, er budgettet vigtigt.

I min egen båd (en Maxi 77) har jeg en fastmonteret VHF-radio med indbygget GPS og DSC. Derudover har jeg en håndholdt VHF (desværre uden DSC), som jeg også har med. Som hovedregel har jeg den håndholdte på mig, hvis jeg sejler singlehand, har jeg den altid på mig! Så er det muligt at kalde efter hjælp selv, hvis jeg skulle være så uheldig at falde over bord. Da jeg købte radioen, skulle jeg ikke bare montere radioen, men også installere en antenne. Der var nemlig ikke en tidligere installation jeg kunne opgradere. Det planlægger jeg snart at skrive et indlæg om her på siden.

Skal man have en særlig tilladelse for at købe en VHF Radio?

Nej, alle kan købe en VHF radio, men man skal have et radiocertifikat for at måtte betjene den. Det er en lidt sjov konstruktion, men mon ikke det er fordi at myndighederne trods alt foretrækker at så mange som muligt har VHF radioer med på havet, da det jo er helt essentielt sikkerhedsudstyr på en båd, som ikke bare forbedrer sikkerheden for den enkelte, men også for alle andre på havet.

Hvis du skal have udstedt et MMSI nr, som er bådens identifikationsnummer ved brug af DSC, kræver det dog at du har et SRC certifikat. Så skal du have den fulde værdi og sikkerhed fra din VHF skal du erhverve dig et SRC certifikat, hvis du ikke allerede har et.

Det er heldigvis nemt at få. Der udbydes både kurser og prøver gennem sejlklubberne og dansk sejlunion, samt en række kommercielle udbydere. Og det er også muligt at klare det hele online, inklusive prøven.

Prøven er ikke så svær, men det kræver dog at man har sat sig ind i tingene, så et kursus er så klart at foretrække. Ydermere er kurset og pensum dertil ganske lærerigt, og dækker også en lang række andet radiobaseret sikkerhedsudstyr som for eksempel EPIRB. Og ikke mindst lærer du at kommunikere korrekt og tydeligt gennem VHF radioen, hvilket er alfa omega i en kritisk situation.

Skulle uheldet være ude, skal du dog aldrig holde dig tilbage fra at kalde mayday, selvom du ikke har et SRC certifikat.

Konklusion – Sådan øger du sikkerheden med en VHF radio

  • Ideelt set skal du have både en håndholdt og en fastmonteret VHF Radio.
  • Din radio skal have DSC, så har du en gammel radio uden DSC må den udskiftes.
  • Det er vigtigt at din Radio kender din position. Hvis du ikke allerede har et NMEA 2000 netværk med en GPS enhed i, der kan dele positionen med din VHF, så køb en med indbygget GPS.
  • AIS er nice to have, men ikke need to have.
  • Du skal have et SRC certifikat, så du kan få et MMSI nummer til dine radioer, men du kan godt købe og installere den inden du har det i hus.

Skriv en kommentar