VHF radio regler

Senest opdateret 3. september 2023

Du må gerne installere en VHF radio i din båd, men for at betjene den, skal du som minimum have et short range certificate – I daglig tale et SRC certifikat

SRC certifikat

Med et SRC certifikat har du lov til at betjene VHF radioer med og uden DSC, EPIRP og SART enheder. Du kan således få en bøde for at anvende en VHF radio uden et certifikat. Er du bådejer eller sejler du regelmæssigt med andre, der har en vhf radio i deres båd, bør du derfor gøre dig selv den lille ulejlighed det er at tage et kursus og gå op til prøven. Og naturligvis bestå den.

Når du har et SRC certifikat er du bedre rustet til at kommunikere korrekt via en VHF radio. Det betyder ikke så meget når man bare skal planlægge aftensmaden mellem 2 både der følges ad, men hvis der er tale om en nødsituation, altså et mayday, er det en meget stor fordel at vide hvordan kommunikationen forløber. Dette gælder selvfølgelig især hvis man selv ender i en nødsituation, men faktisk også hvis man overhører en anden nødsituation.
Det har jeg prøvet en enkelt gang. Jeg var for langt væk til at kunne yde assistance, men ikke desto mindre var det virkeligt betryggende at jeg havde forståelse for hvad der skulle ske, og hvordan jeg selv skulle agere.

Det er ikke svært at få et SRC certifikat, der er masser af kursusmuligheder, både med fysisk tilstedeværelse og online. Det kræver en indsats for at lære materialet, men det kan gøres på et par aftener og med lidt hjemmearbejde.

SRC Prøve

Før i tiden var det lidt besværligt at komme op til en SRC prøve, idet man skulle møde op til eksamener, der blev afviklet af søfartsstyrelsen nogle få gange om året på forskellige centrale lokaliteter, så hvis man missede det af den ene eller anden grund, måtte man enten drage til den anden ende af landet, eller vente et år mere på at komme til eksamen.

Nu er det imidlertid blevet super let. Det hele kan klares online hos Dansk Sejlunion som udbyder både kursus og prøve online.

Kaldesignal bevis

Du behøver ikke et SRC certifikat for at bestille et kaldesignal bevis til din båd, men du skal bruge det for at betjene udstyret. Med kaldesignalbeviset følger også et mmsi nummer, som er det unikke id, du skal indtaste i din VHF radio for at DSC delen til at fungere. Vil du have fordelen af distress funktionaliteten, hvor din position automatisk sendes ud med nødsignalet, så er du altså nødt til at have et kaldesignalbevis.

Lyngby Radio

Lyngby Radio er den maritime offentlige radiosikkerhedstjeneste, som monitorer de maritime nød- og sikkerhedsfrekvenser (f.eks. Kanal 16) døgnet rundt, året rundt. Når der bliver kaldt mayday er det også dem der koordinerer redningsaktionen mellem de skibe der er i nærheden, og med forsvarets Joint Rescue and Coordination Centre JRCC, som er dem der kan sende en helikopter ud og rede dig.

Ligger Lyngby Radio så i Lyngby? Niks, den drives såmænd fra forsvarets operations center i Karup, næsten så langt væk fra havet som det overhovedet er muligt at komme i Danmark.

4 kommentarer til “VHF radio regler”

  1. Det bør pointeres at kaldesignalbeviset er lovpligtig hvis man har VHF ombord. Jeg er selv blevet bordet af det tyske Wasserschutzpolizi. De forlangte at se kaldesignalbeviset.

    Svar

Skriv en kommentar